Date inconsecvente la baza proiectului de buget pentru 2018

16

În cadrul ședinței Guvernului din data de 21 noiembrie, curent, a fost aprobat proiectul legii bugetului de stat pe anul 2018, proiectul legii fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală pe anul 2018 și proiectul legii asigurărilor sociale de stat pe anul 2018.

Astfel, pentru anul 2018 executivul estimează o creștere de 3% a PIB, o rată medie a inflației de 4,3%, o creștere a exporturilor de 8% și a importurilor de 6%, o creștere de 5% a producției industriale și de 1% a producției agricole, o creștere de 4% a investițiilor în active materiale pe termen lung și o creștere de 3,4% a salariului real.

La o privire de ansamblu se atestă o discordanță între datele în baza cărora au fost elaborate proiectele menționate, în special proiectul bugetului de stat pe anul 2018. Astfel, în anul curent conform estimărilor executivului creșterea PIB va fi de 3,5%, în condițiile în care producția industrială va crește cu 1% și cu 3,5% va crește producția agricolă. Exporturile vor crește cu 15% iar investițiile în active materiale pe termen lung vor crește cu 3%. În acest sens, în vederea asigurării consumului intern și implicit a creșterii economice, în sectorul extern se vor înregistra valori în creștere cu 19% a importurilor. Or, pentru anul următor executivul estimează o creștere modestă a sectorului industrial și cel agricol (5% și respectiv 1%), în schimb sectorul extern va înregistra conform estimărilor o evoluție pozitivă, exporturile vor crește cu 8% iar importurile doar cu 6%.

În acest condiții din ce surse se va asigura consumul intern și investițiile în active materiale pe termen lung, implicit creșterea economică, dacă în estimări lipsesc creșteri semnificative ale producției interne și nici ale importurilor?

Se impune a se menționa și faptul că pentru anul 2018 executivul estimează o creștere economică de 3%, o mărime reprobabilă pentru un stat, cu o economie atât de mică precum este cea a Republicii Moldova, dar, mărimea în cauză de fapt așa cum estimează autoritățile va fi asigurată practic din contul unui deficit ale bugetului public național estimat pentru anul următor în mărime de 2,9% din PIB. Într-un final, economia țării în anul următor practic nu va crește deloc, aspect care ar trebui să îngrijoreze autoritățile, în special cele vizate cu dezvoltarea și implementarea de politici economice.