Ședința Comisiei Naționale pentru Consultări și Negocieri Colective

16

 

  La 26 iulie curent, ora 15.00, în temeiul Hotărîrii Biroului executiv, s-a desfășurat ședința Comisiei Naționale pentru Consultări și Negocieri Colective cu următoarea ordine de zi:

1.Aprobarea Planului de activitate al CNCNC pentru semestrul II al anului 2016.

   Raportor – Secretariatul CNCNC.

  2.Examinarea proiectului Legii cu privire la exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri.

    Raportor – Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

  3.Examinarea propunerii CNSM de stabilire a unui singur salariu minim la nivel naţional pentru eliminarea discrepanţei dintre salariul minim in sectorul bugetar şi cel real.

   Raportori – CNSM, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

4.Examinarea proiectului Legii privind modificarea şi completarea Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. 

   Raportori – Ministerul Economiei, Ministerul Justiţiei

5.Рrivind implеmеntarеa  ghişеului uniс şi оptimizarеa tеrmеnеlоr  dе еlibеrarе a autorizaţiilor еmisе dе Мinistеrul Тransporturilor şi Infrastruсturii  Drumurilor.

  Raportor – Мinistеrul Тransporturilor şi Infrastruсturii  Drumurilor, CNPM

Partea patronală a fost reprezentată de următorii membri și membri supleanți:

Leonid Cerescu
Vladislav Caminschi
Pavel Caba
Igor Crapivca
Raisa Bejan
Mila Malairău și Adrian Doroș

După aprobarea ordinii de zi și inițiativa Confederației Naționale a Sindicatelor de a introduce un subiect nou pentru discuție, membrii Comisiei au trecut la examinarea propunerilor şi sugestiilor la toate subiectele anunţate.

Referindu-se la Planul de activitat al CNCNC pentru semestrul II, care a fost întocmit în baza propunerilor partenerilor sociali, vicepreședintele  CNPM, Dl Pavel Caba a propus includerea chestiunii suplimentare cu privire la amendamentele la Legea achiziţiilor publice, iar la subiectul cu privire la implementarea prevederilor Codului educaţiei în domeniul formării profesionale propune modificarea art. 67 din Codul educaţiei, în care se menţionează despre comitete sectoriale. S-a propus adăugarea la punctul 9 din Plan a menţiunii ce ţine  de modificarea art. 67 din Codul Educaţiei. Referitor la propunerea legată de amendamente la Legea achiziilor publice, președintele Comisiei a specificat că urmează elaborarea Strategiei achiziţiilor publice şi a conceptului nou de achiziţii electronice, care ar putea fi inclus ca subiect în Planul de activitate.

Urmare a dezbaterilor și propunerilor înaintate a fost aprobat Planul de activitate al Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective pentru semestrul II al anului 2016, iar în caz de necesitate, Planul de activitate poate fi modificat şi completat de către Biroul executiv al Comisiei. 

Un alt subiect abordat, care a provocat mai multe discuții a fost examinarea proiectului Legii cu privire la exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri. 

  Mila Malairău a propus ca fiecare agent economic să-şi tipărească personal registrul de evidenţă a zilierilor. Totodată, în baza experienţei României la acest capitol, ar fi bine să fie lărgită lista domeniilor de activitate, iar clasificatorul muncilor să fie specificat clar. Doamna Malairău a remarcat că:

  • există necesitatea de a permite un orar mai flexibil al muncii sezoniere pentru a permite finisarea volumului de muncă propus;
  • importanţa achitării doar pentru activitate finisată de către lucrător, deoarece angajatorii nu au banii cash disponibili zilnic;
  • punctul din proiect ce ţine de asigurarea din punct de vedere a medicinei trebuie exclus deoarece există lege aparte;
  • necesitatea introducerii unui plafon maxim de salarizare a zilierilor.

Leonid Cerescu a menţionat că necesitatea legii este evidentă, iar cu ajutorul propunerilor prezentate la şedinţă să fie găsit consens şi legea să fie totuşi promovată.

Igor Crapivca a specificat că normele ar trebui simplificate pentru a evita birocraţia  excesivă şi legalizarea relaţiei lucrător-patron prin prezenţa unui contract concret între părţi. Totodată a propus pilotarea acestui proiect timp de un an, într-un raion, pentru a analiza efectul acestuia şi pentru depistarea dezavantajelor.

Pavel Caba a propus introducerea în proiectul de lege a domeniului de aplicare adăugător, construcţii.

Pe motivul existenței mai multor divergențe la acest proiect de lege Octavian Calmîc a conchis ca o Hotărîre  asupra acestui proiect nu poate fi adoptată deocamdată și că acesta urmează sa fie îmbunătățit ținînd cont de propunerile înaintate.

O altă chestiune de pe ordinea de zi a ședinței a fost proiectul legii privind modificarea şi completarea Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător. Documentul a trecut deja în prima lectură în Parlament, urmând ca până la următoarea examinare să fie efectuate unele ajustări. Cele mai esențiale țin de Inspectoratul de Stat al Muncii și alte instituții de control, care urmează să rămână ca entități separate, ce vor efectua activități în domeniul controlului de stat. Examinarea chestiunii a început cu o informație, prezentată de Nicolae Boţan, expert al Băncii Mondiale, care a ținut să menționezeca proiectul vine cu o abordare complexă, cu un cumul de măsuri care să maximizeze transparenţa şi să eficientizeze lucrul inspectorilor.

O propunere de importanță sporită pentru atingerea obiectivelor trasate ține de inițierea reformei instituționale. În proiect se propune o variantă noua a anexei la lege, cu enumerarea a 13 potențiale organe de control și identificarea domeniilor de control a acestora, precum și identificarea altor 5 autorități existente pentru care legea se va aplica parțial. Astfel, fiind posibilă reducerea numărului organelor de control de la aproape 70 pînă la 16 (cu exceptarea domeniului financiar). În urma aprobării proiectului propus se impune un set de măsuri care trebuie realizate în special de Guvern.  

Referindu-se la acest subiect, Igor Crapivca a ținut sî menționeze următoarele aspecte: eliberarea actelor necesare sugerînd necesitatea creării unui ghișeu unic de eliberare a acestora. Totodată ar trebui reglementat procesul de creare a actelor de constatare. Rezultatele indicate în actul de control, trebuie să fie însoțite de probele corespunzătoare (înscrisuri, declarațiile martorului, expertiza, etc.), lipsa acestora să aibă ca şi consecinţă nulitatea actului de control.   

În urma discuțiilor, Comisia a hotărît de a  susţine proiectul Legii privind modificarea şi completarea Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, prezentat de Ministerul Economiei, cu recomandarea completării acestuia cu următoarea prevedere înaintată de CNPM.

Ultimul subiect de pe ordinea de zi a fost introdus la solicitarea CNPM. Acesta se referă la implеmеntarеa ghişеului uniс şi оptimizarеa tеrmеnеlоr  dе еlibеrarе a autorizaţiilor еmisе dе Мinistеrul Тransporturilor şi Infrastruсturii Drumurilor.

Vladislav Caminschi a specificat că problema persistă în eliberarea autorizaţiei speciale pentru transportarea greutăţilor agabaritice deoarece termenele de eliberare a autorizaţiilor sunt exagerate şi neclare. Altă problemă este provocată de către Inspectoratul Principal de Supraveghere a obiectivelor industrial periculoase, care nu a  specificat cine este responsabil de exploatarea macaralelor.

  În vederea deblocării situaţii existente, CNPM a propus crearea unui grup de lucru pentru a discuta acele neconcordanţe care există, cît în Legea nr. 116, atît şi în Regulamentul tehnic.

Urmare a discuțiilor se recomandă Мinistеrul Тransporturilor şi Infrastruсturii  Drumurilor să creeze un grup de lucru cu participarea reprezentanţilor Confederaţiei Naţionale a Patronatului din Republica Moldova, pentru examinarea propunerilor acestora la elaborarea regulamentelor de eliberare a autorizaţiilor în transporturi.