vezi mai mult

CNPM încurajează mediul de afaceri să apeleze la serviciile de mediere
06.01.2017     
 
Interviu oferit revistei "Банки и Финансы" cu privire la aprobarea în primă lectură a proiectului politicii bugetar-fiscale pe aa 2016-2017
28.04.2016     
 
 
Prima pagină   »  Noutăți   »  Presa despre noi » Moldovencelor le este dificil să îşi iniţieze propria afacere
24
09.2013
Moldovencelor le este dificil să îşi iniţieze propria afacere
 
   

Este dificil pentru o femeie să facă business în Republica Moldova. Asta au constatat autorii unui studiu realizat de Confederaţia Naţională a Patronatelor din Moldova. Ei susţin că femeile care fac afaceri nu sunt susţinute de stat, au acces limitat la credite şi servicii financiare, dar se confruntă şi cu problema lipsei pieţelor de desfacere.

Autorii studiului susţin că, deşi reprezintă mai bine din jumătate din populaţia ţării, în Moldova sunt puţine femei de afaceri. Numărul mic de femei care îşi dezvoltă propriul business este cauzat de lipsa banilor pentru iniţierea unei afaceri.

 "Principalele obstacole menţionate în accesul la finanţare rămân a fi dobânzile înalte ale creditelor, lipsa resurselor financiare pe termen lung, lipsa şi lichiditatea scăzută a gajului", a punctat Iulia Drumea, autorul studiului.

 Unii antreprenori spun că femeile nu iniţiază afaceri, deoarece majoritatea nu sunt instruite sau nu au experienţă. "Lipsa încrederii în sine este o problemă extraordinar de importantă pentru femeia care nu este susţinută. Statul trebuie să vină cu mai multe programe de susţinere a femeilor. Am văzut că nu sunt programe special dedicate pentru femei", a menţionat antreprenorul Olga Melniciuc.

 Pe de altă parte, femeile din afaceri susţin că se confruntă cu problema forţei de muncă.

"Problema actuală este factorul uman, insuficienţa cadrelor. Tineretul pleacă peste hotare şi asta este problema principală", a remarcat antreprenorul Svetlana Cibotari.

Conform datelor studiului, femeile reprezintă doar 27,5% din numărul total de întreprinzători din Moldova. 85,1% din femeile antreprenoare sunt din mediul urban, 60% sunt din capitală, 56% din femeile antreprenoare practică comerţul cu amănuntul şi afaceri ce ţin de hoteluri şi restaurante şi doar 0,4 la sută din femeile antreprenor deţin întreprinderi mari.